Träning

5 anledningar att träna HIIT

HIIT, eller High Intensity Interval Training, är en populär träningsform som som numera dominerar i gymmen. Men varför väljer folk att plåga sig själva genom hårda intervaller istället för att jogga lugnt? Här är 5 anledningar varför HIIT är den bästa typen av konditionsträning för gymentusiaster.

  1. Det är tidseffektivt

    Ett HIIT-pass är så kort som 10-20 minuter. Du pressar dig hårt i korta stintar under kort tid istället för att ta det lugnt i 30-60 minuter, och bränner lika många kalorier!

  2. Du bränner fett snabbare

    När vi tränar använder kroppen kolhydrater, fett och protein som energi. Kolhydrater lagras som glykogen i musklerna, och när detta lager är slut, bränner kroppen fett och proteinvävnad (alltså dina muskler) för att ge energi till träningen. Eftersom HIIT är så intensivt, bränner vi igenom glykogenlagret snabbare och kommer åt fettförbränningen tidigare än när vi tränar lågintensivt. En studie vid University of Western Ontario visade att personer som utövade fyra 30-sekunderssprintar med 4 minuters vila emellan brände fler kalorier än de som gick på löpband i uppförsbacke i en timme!

    Detta tyder på att HIIT är precis vad du behöver om du vill bränna fett på så kort tid som möjligt.

  3. Du bränner fler kalorier även efter träningen

    Inte nog med att du bränner mer fett när du tränar: med högintensiv träning fortsätter du även att ha en högre förbränning många timmar efter att du slutat träna! Detta är för att kroppen pressats så hårt att den jobbar under längre tid för att återhämta sig från passet. Pulsen och blodtrycket är högre i flera timmar efter träningen, vilket ger en högre kaloriförbränning i vilotillstånd. Detta betyder att du tjänar på att träna HIIT även sett från ett längre tidsperspektiv.

  4. Du kan variera träningen

    Intervallträning kan utövas på många olika sätt: på löpband, crosstrainer, roddmaskin, fartlekar, burpees, knäböj, kettlebellsvingar, och så vidare. Du kan även variera längden på intervaller och vila för att få variation på träningen. En populär metod som bränner stora mängder kalorier på kort tid är så-kallad ”40 on 40 off”. Detta betyder att du under 40 sekunder sprintar så hårt du bara kan, följt av 40 sekunder aktiv vila. Det är viktigt att se till att du pressar dig till din absoluta maxnivå under sprintarna. Kör detta i 15 minuter och du är garanterat helt slut!

    Andra intervalltider inkluderar:

    • 30 sekunder sprint, 60 sekunder vila
    • 1 minut sprint, 2 minuter vila
    • Sprinttrappor: öka motståndet eller farten var 30e sekund under 4 minuter. Vila sedan 2 minuter och upprepa.
  5. Du utmanar och stärker hjärta och lungor

    När du tränar HIIT anstränger du kroppen hårt, vilket betyder att hjärta och lungor får sig en utmaning. Varje gång du anstränger hjärtat och kommer upp i en puls nära din maxpuls, och andas så hårt du kan, blir kroppen bättre på att hantera detta, och hjärtat och lungorna stärks för att bättre tåla denna typ av belastning.

    Detta har långvariga fördelar, då hjärtmuskeln blir starkare på lång sikt. Detta kommer att hjälpa dig även om många år när du är gammal.

Tilly

Inga taggar



Matilda

Matilda

Personlig Tränare & Nutritionist

Matilda är licensierad Personlig Tränare och Nutritionist och älskar att dela med sig av sin kunskap från träningsvärlden. Utöver hårda träningspass sitter hon gärna under en filt med en kopp te och läser en hög böcker.


Matilda älskar för närvarande...