Kreatin

8 resultat

Kreatin finns naturligt i kroppen och dess syfte är att omvandla lagrad energi till rörelseenergi, ATP. Kreatin kan erhållas genom till exempel kött och fisk eller i större utsträckning genom tillskott. 

Kreatin är ett av de mest utforskade och populära träningstillskotten bland aktiva och hårt tränande människor. Det har påvisats att kreatin förbättrar kroppens prestationsförmåga framförallt på kort sikt och gör att du orkar att ta ut dig ett snäpp till. 

När du tränar använder dina muskler ATP som drivkraft. När ATP förbrukas i muskelcellerna bildas restprodukter som tillsammans med kreatin på nytt kan bilda ATP och därmed användas som energi igen. Detta innebär att en högre nivå av kreatin i kroppen ökar energireserverna och minskar mängden mjölksyra i musklerna. En påfyllnad av kreatin bidrar till utökad kraftproduktion och uthållighet, vilket lämpar sig sig extra väl för tillväxt av muskelmassa. 


Vem bör ta kreatin?

Kreatin har testats och bevisats vara ett väldigt effektivt näringstillskott för prestation. Kreatin passar för idrottare som vill öka sin explosivitet, styrka och uthållighet tillfälligt under sina träningspass. Detta innebär också att kreatin passar bra för kroppsbyggare och styrkelyftare, såväl som för sprinters och långdistanslöpare. 

Kreatinbalandningar och förberedelser

Kreatin finns ofta som innehåll i uppladdnings- och energidrycker. I många fall kan du kombinera ditt kreatinintag med en återhämtningsdryck eller i samband med intag av vassleprotein under träningspasset. Kreatin kan självklart också tas på egen hand, så att du själv kan schemalägga intaget. 

Hur startar jag mitt kreatinintag?

Den allmänna rekommendationen är att om du är ny till kreatin bör du inta 20 g kreatin under de första fem dagarna som en uppladdningsfas, och för att snabbt fylla dina muskler med kreatin. Därefter tar du max 5 g kreatin per dag, för att hålla musklerna mättade. Intaget av kreatin bör ske oavsett om det är träningsdag eller inte för att alltid vara säker på att det finns kreatin i musklerna. Intaget av kreatin är inte beroende på om det är morgon eller kväll utan det är den allmänt högre nivån av kreatin i kroppen som ger resultat.
Du kan välja att hålla kreatinintaget konstant eller ta en paus efter några månader när musklerna vant sig vid det extra kreatinet. Vilken metod som ger störst effekt är individuellt. 

Sortera:
Filtrera

har lagts till din kundorg

Tyvärr, det verkar ha uppstått ett fel. Var god och försök igen.

Antal:

Summa: ( produkter I din kundkorg)